Hoe overleeft je gewicht de feestdagen.

Ben jij ook al zo druk met allerlei voorbereidingen voor de feestdagen?

Het uitzoeken en optuigen van de kerstboom (mijn persoonlijke favoriet), het opleuken van de tuin met verlichting, kerststukjes maken/kopen etc. Ik kan zo blij worden als de boom weer staat. Die heerlijke dennengeur als je ’s morgens de huiskamer inloopt, de mooie diverse decoraties waarvan er altijd een aantal met fijne herinneringen bij zijn. Maar naast het decoreren van het huis ben ik ook altijd druk met nadenken over het eten en de hapjes.

Jaren lang had ik de associatie van feestdagen met die van  overvloedig eten. Het was tenslotte pas gezellig met een enorme hoeveelheid hapjes op tafel (de hele dag) en dan een kerstdiner met voor-, tussen-, hoofd- en nagerecht. Dan heb ik het nog niet over de oliebollen en appelflappen, toastjes en andere lekkernijen met oud & nieuw. En ja daar hoorde dan ook wel een drankje bij. Liefst in de vorm van een warme chocolademelk (met slagroom en rum) een wijntje, een likeurtje bij de koffie en natuurlijk een glaasje (of twee) champagne om het nieuwe jaar in te luiden.

Dit betekende voor mij altijd dat ik aan het eind van de feestdagen last had van een opgeblazen gevoel, én op z’n minst een kilo ( soms meer) zwaarder, dan vóór de heerlijke decembermaand.

Herkenbaar?

Dit alles veranderen is best lastig zeker als je zo bent opgevoed en jijzelf en je eigen gezin al jaren op deze wijze de feestdagen vieren. Pas sinds een paar jaar ben ik meer in de keuken te vinden, best even wennen hoor, maar ik was klaar met alle pakjes, zakjes en kant en klare hapjes vol suikers en andere niet zo fijne toevoegingen.

Wil jij het dit jaar anders? Dan heb je vast iets aan de volgende 9 tips.

Lees deze 9 praktische tips en probeer ze uit. Het zou toch zonde zijn als je de in 2017 verloren kilo’s, er met de feestdagen, weer een beetje bij eet. Maar ook als je goede voornemen voor 2018 juist het verliezen van gewicht is, en daarmee het behalen van een gezonder en fitter lichaam, zijn die extra feestdagenkilo’s zonde. Deze moeten er dan óók nog (extra) af.

Eten

  • Kook je zelf? Zorg voor veel groente gerechten. Deze zijn laag in koolhydraten. Denk aan bloemkoolrijst of -nasi, pompoenpuree, courgetti (spaghetti van courgette) etc naast de gebruikelijke koolhydraatrijke varianten. Zorg voor voldoende tijd tussen de diverse gangen, je verzadigingshormoon kan dan zijn werk doen, dit voorkomt dat je teveel eet. Zorg naast de eventueel gebruikelijke, ook voor gezonde hapjes voor je gezin en je gasten, het internet staat er vol mee.
  • Een groot uitgebreid buffet? Blijf niet bij het buffet rondhangen. Neem een klein bordje en ga een eindje verderop een gezellig gesprek aan of speel bijvoorbeeld tikkertje met de kinderen, verbruik je meteen wat calorieën. Eet bewust en langzaam dit zorgt voor een goede verzadiging. Eet kleine porties en wacht even voordat je de volgende ronde gaat, vraag jezelf af of genoeg hebt gehad of dat je nog echt honger hebt (verwar honger niet met trek). Drink tussendoor een beetje water.
  • Kook je niet zelf maar eet je bij vrienden of familie? Vertel van te voren dat je op je gewicht let, als je uitleg geeft zal je zien dat er positief gereageerd wordt en er vaak zelfs rekening gehouden wordt met de keuzes voor het eten. Eet voordat je van huis gaat iets eiwitrijks als een bakje yoghurt of een gekookt eitje. Dit voorkomt dat je met een hongergevoel van start gaat.

Drinken

  • Heerlijk die warme chocolademelk ( met slagroom én rum)! Maar helaas, de chocolademelk uit de supermarkt zit bomvol suikers. Maak hem eens zelf met notenmelk, rauwe cacaopoeder, wat kaneel en vanille extract. Laat wel de slagroom en de rum weg
  • Zet een pot heerlijke kruidenthee! Voeg hier een kaneelstokje en een schijf sinaasappel aan toe en geniet van deze heerlijke wintersmaak
  • Beperk het drinken van alcoholische drankjes! Geniet echter gerust van een glaasje wijn bij het eten of een glaasje Champagne met oud & nieuw. Kies als het mogelijk is een biologische variant, deze bevat minder sulfiet. Sulfiet bemoeilijkt het afbreken van de alcohol in de lever. Drink bij of na een glas wijn 1 of 2 glaasjes water, dit zorgt voor een goede vochtbalans maar ook dat je minder zal drinken.

Bewegen

  • Bewegen is altijd belangrijk dus ook met de feestdagen! Plan elke dag een lekkere lange (familie) wandeling in of ga lekker shoppen op tweede kerstdag.
  • Sneeuw buiten? Ga met de kinderen en/of je buren een sneeuwballengevecht aan! Gegarandeerd plezier en je verbruikt ongemerkt aardig wat calorieën.
  • Loop een extra rondje met de hond! Die zal ook blij zijn met een stukje extra aandacht op deze dagen.

Bedenk dat de gezelligheid met de feestdagen door jou en het samen zijn met geliefde mensen komt en niet van de enorme hoeveelheid eten en drinken.

Wil je iets nieuws maken met de feestdagen? Probeer het van te voren alvast een keer uit. Begin met kleine veranderingen, je hoeft niet ineens het volledige menu zelf te bereiden.

Heb jij nog leuke of goede tips of wil je weten wat er bij mij juist wel of niet op tafel komt? Laat gerust een reactie achter.

Ik wens je voor nu alvast hele fijne en gezellige feestdagen en een goede start van 2018 toe.

Trudieet

Food & body balance

PS. Wil je het nieuwe jaar jezelf een gezonder en fitter lichaam cadeau geven? Ik help je graag met advies in het oerwoud van informatie. Ik werk met diverse programma’s, met en zonder maaltijdvervangers, dus er zit vast iets bij wat bij jou past!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *