Juice up your live 

Slowjuicen heb jij er wel eens van gehoord? Nee?! Groene smoothies dan? Ja die wel, daar hebben de meeste mensen wel van gehoord. De één zal nu een vies gezicht trekken alleen al bij het idee, de ander wordt nieuwsgierig en weer een ander heeft op enig moment al eens kennis gemaakt met deze drankjes.

Wat doen deze drankjes nou voor ons? Ze dragen in ieder geval bij aan het eten van een grotere hoeveelheid groente en daarmee vezels, vitaminen en mineralen per dag. Als je wilt afvallen zijn deze drankjes een goede optie om binnen je dagelijkse voedingspatroon in te passen.

Ze zorgen bij juist gebruik voor een goede spijsvertering en daarmee goede darmwerking. Ze kunnen dienen als verantwoord tussendoortje of een boost aan de start van je dag. Door voldoende groente en fruit en daarmee vezels te eten hebben we minder behoefte aan verkeerde tussendoortjes vol suiker en andere toevoegingen.

Het voedingscentrum raad ons aan 2 stuks fruit en 250 gram groente per dag te eten om voldoende vitaminen, mineralen en vezels binnen te krijgen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat deze hoeveelheid zelfs eigenlijk al onvoldoende is. Zeker qua groente zou zo’n 300 tot 500 gram per dag een betere optie zijn.

We eten in deze moderne tijd gemiddeld  maar 15 gram vezels per dag, in de oertijd was dat 140 gram. Vezels zijn noodzakelijk voor een goede spijsvertering en darmwerking, en dat is weer noodzakelijk voor een goede gezondheid. Nou redden veel mensen de 250 gram per dag niet eens, laat staan dat ze bijna het dubbele zouden moeten eten.

Lukt het mij om per dag wél tussen de 300 en 500 gram groente te eten? Jazeker, dat lukt omdat ik smoothies en slowjuice-sapjes aan mijn voeding heb toegevoegd.

Als je iedere dag een smoothie uit de blender of een glas sap (liefst met vezels) uit de slowjuicer nuttigt dan zit je al op of zelfs over de helft. Eet daarbij zowel bij de lunch en het avondeten een portie groente en voilà je zit voor je er erg in hebt al op zo’n 300 tot 500 gram.

Vaak wordt mij gevraagd wat het verschil is tussen een sapcentrifuge, een slowjuicer en een blender.

Een sapcentrifuge perst op hoge snelheid al het sap uit fruit of eventueel groente. Hierbij drink je dus alleen het sap, en geen vezels. Vezels zijn, zoals ik al aangaf, belangrijk voor een goede spijsvertering. Doordat het persen op hoge snelheid (toeren) gaat ontstaat er ook warmte, deze warmte zorgt voor vitamine verlies. Vooral vitamine B en C gaan hierbij gedeeltelijk verloren. Tja en waarom drinken we nou zo’n sapje… Daarnaast krijg je voornamelijk fruitsuikers binnen en deze geven een schommeling in je bloedsuiker.

De blender werkt ook op hoge snelheid maar door het behoud van vezels is dit vele malen beter voor je spijsvertering, je darmbacteriën houden van deze vezels, het voedt ze. De vezels beschermen ook tegen oxidatie waardoor een smoothie uit de blender langer houdbaar is. Het nadeel van een smoothie is dat je snel geneigd bent deze achterover te klokken. Dit is niet gunstig voor je darmen. Door de smoothie al in de mond een soort van te kauwen maak je enzymen aan die er voor zorgen dat de vezels vanaf het begin van het spijsverteringsproces hun werk doen. De vezels zorgen er ook voor dat je bloedsuiker minder piekt.

En dan de slowjuicer deze perst op lage snelheid, maar wel met kracht, de sappen uit groente en fruit. Hierdoor ontstaat er geen warmte en daardoor geen verlies van vitaminen. Met een grof filter krijg je ook voldoende vezels in je sap om te zorgen voor een stabiele bloedsuiker. Je gebruikt rauwe groente, dus geen werk vooraf. Je hoeft niets te schillen en je kunt zelfs de kleine pitjes in bijvoorbeeld een appel laten zitten. De pulp, die apart uit het apparaat komt, kan je weer gebruiken in soepen, pastasaus en door wat roomkaas als beleg.

Mijn persoonlijke voorkeur

Ik was al fan van de heerlijke romige smoothies uit mijn blender. Maar nu ik daarnaast ook in het bezit ben van een slowjuicer wordt een keuze maken wat moeilijker. Eerlijk is eerlijk een goede slowjuicer is best een uitgave, maar het draagt erg makkelijk bij aan een gezond(er) leven en dat vindt ik dan wel weer erg fijn. Je gooit minder groente en fruit weg , je perst er gewoon een sapje van.

Het internet staat vol met heerlijke recepten maar ik probeer ook mijn eigen sapjes samen te stellen. Een smoothie uit de blender is lekkerder met een groter deel fruit en een sapje uit de slowjuicer is heerlijk met een meerderheid aan groente. In die zin heeft de slowjuicer, voor mij, dan toch een streepje voor.

Ik wordt dus erg blij van een mooie afwisseling tussen beide.

Nog enkele tips voor als je gaat slowjuicen

Als je een startende slowjuicer bent kan je het beste beginnen met 1/3 groente en 2/3 fruit. Probeer er naar toe te werken dat je sapje uiteindelijk uit 2/3 groente en max. 1/3 fruit gaat bestaan.

Gebruik bij het slowjuicen het liefst biologische en dus onbespoten groente en fruit, dit omdat alles met schil en al in de juicer gaat. Lukt dat nou niet, was de groente en het fruit dan heel goed.

Om niet teveel tijd kwijt te zijn aan het schoonmaken, van de slowjuicer, bereid dan 1x per week een voorraad sapjes die je vervolgens invriest, zo beperk je het aantal schoonmaakbeurten. Je hebt zo elke dag of een paar keer per week een heerlijk vitamine-en mineralenshotje.

Een sapje heeft een prima basis met wortel en appel, beide zoet van smaak, gebruik hier echter niet teveel van. Daarnaast is komkommer een prima vocht leverancier voor sapjes.

De juiste combinaties zorgen er zelfs voor dat je kinderen een deel van hun dagelijkse portie binnenkrijgen zonder te mopperen of boze gezichten aan tafel.

Gruwel je bij het aanzicht van al dat groen? Hoeft niet je kunt deze super gezonde boosters in alle kleuren maken. Gebruik hiervoor ingrediënten als rode biet, rode kool, wortel of paprika.

Als je bij het drinken van je sapjes merkt dat je darmen ineens wel heel hard moeten werken kan je er in het begin wat water aan toevoegen. De belasting voor je darm wordt zo een stuk vriendelijker. Na een paar keer kan je dit steeds verder afbouwen.

Ik hoop dat ik je hiermee weer wat gezonde wijsheid heb gegeven. Maar als je naar aanleiding van dit artikel vragen hebt, stel ze gerust. Wil je gaan afvallen en adviezen over het toevoegen van deze boosters? Ik help je graag.

Tot slot

Het artikel begint met een foto van een mooi paars slowjuice sapje. Op Instagram plaatste ik al eerder een prachtige en heerlijke pink- cappuccino, je ziet een “groene smoothie” is niet altijd groen. Ik beloofde ook het recept te plaatsen bij dit blog, dus hierbij.

Snijd alles in stukken die goed in je juicer passen, en binnen no-time geniet je van dit heerlijke drankje.

  • Kwart rode kool
  • 1 appel, deze zorgt voor de mooie schuimlaag
  • 1/3 komkommer
  • Kwart biologische citroen (met schil)

Ik zou zeggen: Juice up your live

 

Trudieet

Food & body balance

 

Vindt je dit een leuk en/of nuttig artikel, deel gerust. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *