Deel dit bericht op

Mythe in de voedingsrichtlijnen

Met plezier lees ik veel artikelen over voeding en alles wat daar mee te maken heeft. Ik blijf graag goed geïnformeerd. Toen ik vandaag mijn mail opende viel mijn oog op de kop: De mythe van het “gebalanceerde voedingspatroon”.  Het was de nieuwsbrief: nieuws voor diëtisten. Het artikel begon als volgt. De American Heart Association (AHA) durfden het onlangs aan om een mythe in de voedingsrichtlijnen te ontkrachten. Namelijk de mythe dat het gezond is om gevarieerd te eten.

Uuuh pardon. Dat klopt niet, toch?!

Ik hamer er bij klanten altijd op dat ze gevarieerd moeten eten! Het ligt gelukkig wat genuanceerder dan dat de kop doet vermoeden. Ik zal het uitleggen. Overgewicht, diabetes, vermoeidheid, gewrichtsklachten, hormoon gerelateerde klachten, zomaar een rijtje algemene klachten die we tegenwoordig ervaren. Ze hebben veelal te maken met een ongezond en vooral eenzijdig  voedingspatroon. Het lichaam heeft veel diverse voedingsstoffen nodig om goed te kunnen functioneren. Hoe gevarieerder je eet, hoe diverser de voedingsstoffen die je binnen krijgt. Echter in de praktijk betekent het lang niet altijd dat een voeding gezonder wordt door meer variatie.

Maar hoe komt dat nou?

Vooral omdat mensen dénken dat ze gevarieerder eten, maar dat ze in de praktijk kiezen voor industrieel bereide producten in de supermarkt. Elke dag een ander pakje is ook variatie toch?!

Het draait veel meer om de kwaliteit van de gekozen producten, en niet zo zeer om de kwantiteit. De oorspronkelijke mens had naar schatting 80.000 eetbare producten op zijn repertoire, waarvan er 3.000 echt veel werden gegeten. Geen van alle bewerkt. Zo kan het zomaar zijn dat een veganist, die in de ogen van vele toch best wel weinig divers eet, door bewuste en onbewerkte keuzes in voeding te maken gezonder eet dan iemand die elke dag een ander ontbijtgraan, een andere groente uit blik en een schnitsel eet.

Wat is dan de mythe in de voedingsrichtlijnen?

De voedingsrichtlijnen geven aan dat we gevarieerd moeten eten, toch?! Gevarieerd eten is namelijk wél gezond. Maar dan wel op de manier zoals die oorspronkelijk door voedingskundigen bedoeld is. Dat betekent variatie in soorten groenten en fruit, variatie in vlees/vis/vega en de soorten daarin. Daarbij een variatie in gezonde vetten en andere natuurlijke producten zoals noten, granen, kruiden en peulvruchten.

Vrijwel alle superbewerkte producten in de supermarkt worden gemaakt van maar 3 basis ingrediënten: tarwe, soja en mais. (Mais, vaak in stroopvorm, oftewel suiker. ) Niet echt variatie te noemen dus. Denk aan ontbijtgranen, brood, pasta, sauzen, vleesvervangers, koekjes en snacks. Tarwe, soja en mais zijn erg goedkope ingrediënten waardoor er flinke winst te behalen valt. Helaas wel ten koste van onze gezondheid.

Dan is er nog de slimme marketing van de voedingsindustrie

Een Magnum, een Snicker, een cola? Als je de reclames mag geloven past het allemaal in een gebalanceerd voedingspatroon. Dát is de mythe in de voedingsrichtlijnen, gevarieerd betekent niet een diversiteit aan bewerkte voeding. Het is goed nieuws dat de Amerikaanse Hartstichting dit heilige huisje omver heeft geschopt.

Wil jij weten hoe een gezond én gevarieerd eetpatroon er uitziet? Neem contact op voor meer informatie en/of het maken van een afspraak.

Trudieet

Food & body balance

Deel dit bericht op

1 Comment

  1. Sandra van Kuik-Sloos schreef:

    Hoi Trudy, Wat een goed stuk! Belangrijke informatie, vooral dat veel bewerkte producten dezelfde voedingsstoffen bevatten. Groetjes, Sandra van Kuik

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *